Тема.
Створення природних
форм з геометричних фігур
Мета. Навчити за
допомогою геометричних фігур зображувати тваринний світ; визначити особливості
взаємодії людини з природою; виділити роль людини у збереженні природи,
показати значення природних ресурсів для життя людини; учити шукати шляхи
збереження тваринного світу; удосконалювати вміння творчо підходити до розв’язання проблем екологічного характеру;
формувати образне, логічне мислення.
Розвивати спостережливість,
зорову пам'ять, абстрактне мислення; удосконалювати вміння виражати ідею
художньою мовою живопису.
Виховувати в учнів естетичне
сприйняття навколишнього світу, любов до природи, дбайливе ставлення до
оточуючого середовища; стимулювати розвиток допитливості; активізувати інтерес
до створюваної роботи.
Тип уроку:
комбінований.
Наочні матеріали: пласкі та об’ємні геометричні фігури, малюнки із зображенням тварин;
репродукції робіт художників-анімалістів, виставка репродукцій картин Миколи
Самокиша.
Матеріали: папір,
олівець, гумка, фарби, пензлі.
Література:
1.
Климова Л.В. Образотворче мистецтво:
плани-конспекти для 7 кл. – Х.: Веста,
2007. – С.84-87.
2.
Горошко Н.А. Образотворче мистецтво:
плани-конспекти для 7 кл. – Х.: Основа,
2010. – С.39-40.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань, умінь
та навичок.
Спливає час,
минає вік,
Волає дзвін,
лунає крик…
Рятуйте всі,
рятуйте всі
Краплину сонця
на росі!
Шепоче вітер
поміж віт:
«Лише краса врятує світ»
Мозковий штурм.
-
Про яку красу йдеться мова? (Красу
природи).
-
У чому виявляється краса природи?
-
Які негативні явища відбуваються в
природі? (Екологічні катастрофи).
-
Назвіть основні причини виникнення
екологічних катастроф? (Недбале ставлення до природи).
-
Назвіть тварин, які зникли, а також
види, що перебувають на межі вимирання. (Сибірський, білий тигр, чорний либідь,
лама, кулан, дрофа, беркут, бізон, іспанська рись, панда).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя:
Метод незакінчених речень
-
Діти, допоможіть мені закінчити речення:
Якщо зірвати квітку - вона зів’яне,
Якщо спіймати метелика - він загине.
Якщо спіймати метелика - він загине.
І тепер, я думаю, що ви зрозуміли: торкнутися краси можна тільки серцем.
-
Вам було завдання знайти вислови про
природу, зачитайте їх.
(Учні читають вислови про природу).
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
-
Сьогодні на уроці ми поговоримо про взаємодію людини з природою.
Виконаємо практичне завдання «Брати наші менші».
ІV.
Вивчення нового матеріалу.
-
Наше славне місто Ніжин зростило
видатного українського художника-анімаліста Миколу Семеновича Самокиша.
Учитель пропонує
учням переглянути виставку репродукцій картин художника)
Розповідь учителя з елементами бесіди.
-
Сьогодні ми зупинимося на одній зі
складових частин природного середовища й природних багатств нашої планети –
тваринному світі, який складає велику й різноманітну групу. Тварини живуть
скрізь, де є для них їжа й сприятливі умови: у лісах, гірських масивах, морях,
на луках, узбережжі водоймищ, у садах та парках, житлових та господарських
спорудах.
У сучасному
світі велику негативну роль виконують зміни людиною природного середовища. Є
тварини, які не виживають у зміненому середовищі й гинуть. Тому чисельність
деяких видів у природі невелика.
-
Що робить людина, щоб зберегти тваринний
світ? (Рідкісні види тварин охороняються в заповідниках, національних парках;
види, які зникають, занесені до Червоної книги).
-
Діти, вам було завдання підготувати
невеличку розповідь про улюблену тварину. Ми всім класом хочемо почути про них.
(Діти
розповідають про тварин).
-
Чи важко малювати тварин? Зовсім ні.
Треба тільки чітко уявляти якусь тварину. Художники-анімалісти намагаються
передати не тільки зовнішній вигляд, а й характер, притаманний певній тваринці,
передати її індивідуальність.
-
Якщо уважно придивитися до тварини, ми
можемо знайти схожість з певною геометричною фігурою. Французький художник Поль
Сезанн стверджував: «Усі предмети навколо нас вписуються в ті чи інші прості
геометричні тіла».
(Учитель
демонструє аплікації із зображенням тварин, виконаних за
допомогою геометричних фігур).
-
Діти, які ви знаєте геометричні фігури?
Коло, трикутник, квадрат, прямокутник, ромб тощо – це пласкі фігури.
-
Назвіть об’ємні фігури (циліндр, конус,
куб, паралелепіпед, куля, піраміда).
-
Давайте спробуємо намалювати тваринок за
допомогою геометричних фігур.
(Свою розповідь учитель супроводжує малюванням
на дошці).
V. Постановка практичного завдання
Розповідь учителя.
- Пропоную сьогодні на уроці намалювати улюблену тварину.
Техніку виконання малюнка оберіть самостійно, але намагайтеся, щоб вона
дозволила зобразити тварину якомога реалістично. Кожна жива істота найкраще
пристосована до того природного середовища, у
якому вона мешкає. Риби – у воді, птахи – у повітрі, білі ведмеді
непомітні на кризі, а тигр – у хащах джунглів. Намалюйте тварин в їх природному
середовищі.
(Учитель
демонструє дитячі роботи із зображенням тварин).
VI. Виконання практичного завдання
План виконання роботи.
-
Створіть ескіз для майбутньої композиції.
Для цього на окремому аркуші в невеличкому розмірі ( не більше 10 см ) спробуйте намалювати
свій задум. Оберіть для майбутньої роботи формат.
-
Олівцем на аркуші паперу скомпонуйте
зображення, перенісши його з ескізу.
-
Деталізуйте частини зображення,
продумуючи деталі.
-
Виправте помилки в побудові та
композиційному розміщенні частин зображення.
-
Підготуйте малюнок до подальшої роботи:
зітріть усі допоміжні лінії, які
були використані для побудови,
зайві лінії.
-
Підберіть кольори, які б відповідали
кольорам, задуманим в ескізі.
-
Працюючи акварельними фарбами, наносьте
спочатку загальний тон на передній план і небо. Коли загальна тональність
малюнка визначиться, переходьте до
роботи над зображенням тварини. Намітьте
загальний тон колірної плями й розпочинайте проробляння форми. Намагайтеся
передати світло й тіні не лише зміною
кольору, але й дотриманням світло тональних відносин. Домалюйте деталі
переднього плану.
VІI. Завершення уроку
Демонстрація виконаних робіт. Учні
обговорюють створені ними композиції.(Аналіз
«+» і «-«).
Узагальнююча бесіда.
-
Отже, чи можна за допомогою геометричних
фігур передати оточуючий світ? (Так).
-
Які геометричні фігури найчастіше
використовуються під час зображення тварин?
Домашнє завдання: виконати деталізацію творчої
роботи.
Вашій увазі пропоную урок,який провела на районному етапі конкурсу "Учитель року - 2014".
ОтветитьУдалить