УРОКИ

Тема.     Створення природних форм з геометричних фігур

Мета.  Навчити за допомогою геометричних фігур зображувати тваринний світ; визначити особливості взаємодії людини з природою; виділити роль людини у збереженні природи, показати значення природних ресурсів для життя людини; учити шукати шляхи збереження тваринного світу; удосконалювати вміння  творчо підходити  до розв’язання проблем екологічного характеру; формувати образне, логічне мислення.
Розвивати спостережливість, зорову пам'ять, абстрактне мислення; удосконалювати вміння виражати ідею художньою мовою живопису.
Виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, любов до природи, дбайливе ставлення до оточуючого середовища; стимулювати розвиток допитливості; активізувати інтерес до створюваної роботи.
Тип уроку:  комбінований.
Наочні матеріали: пласкі та об’ємні геометричні фігури, малюнки із зображенням тварин; репродукції робіт художників-анімалістів, виставка репродукцій картин Миколи Самокиша.
Матеріали:  папір, олівець, гумка, фарби, пензлі.
Література:
1.     Климова Л.В. Образотворче мистецтво: плани-конспекти для 7 кл. – Х.: Веста,  2007. – С.84-87.
2.     Горошко Н.А. Образотворче мистецтво: плани-конспекти для 7 кл. – Х.: Основа,  2010. – С.39-40.
Хід уроку
І.   Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
Спливає час, минає вік,
Волає дзвін, лунає крик…
Рятуйте всі, рятуйте всі
Краплину сонця на росі!
Шепоче вітер поміж віт:
«Лише краса врятує світ»
Мозковий штурм.
-         Про яку красу йдеться мова? (Красу природи).
-         У чому виявляється краса природи?
-         Які негативні явища відбуваються в природі? (Екологічні катастрофи).
-         Назвіть основні причини виникнення екологічних катастроф? (Недбале ставлення до природи).
-         Назвіть тварин, які зникли, а також види, що перебувають на межі вимирання. (Сибірський, білий тигр, чорний либідь, лама, кулан, дрофа, беркут, бізон, іспанська рись, панда).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя:
Метод незакінчених речень
-         Діти, допоможіть мені закінчити речення:
                             Якщо  зірвати квітку - вона зів’яне,
                             Якщо  спіймати метелика - він  загине.
І тепер, я думаю, що ви зрозуміли: торкнутися краси можна тільки  серцем.
-         Вам було завдання знайти вислови про природу, зачитайте їх.
 (Учні читають вислови про природу).
ІІІ.   Оголошення теми  та мети уроку.
-         Сьогодні на уроці ми  поговоримо про взаємодію людини з природою. Виконаємо практичне завдання «Брати наші менші».
ІV.  Вивчення нового матеріалу.

-         Наше славне місто Ніжин зростило видатного українського художника-анімаліста Миколу Семеновича Самокиша.
Учитель пропонує учням переглянути виставку репродукцій картин художника)
     Розповідь учителя з елементами бесіди.
-         Сьогодні ми зупинимося на одній зі складових частин природного середовища й природних багатств нашої планети – тваринному світі, який складає велику й різноманітну групу. Тварини живуть скрізь, де є для них їжа й сприятливі умови: у лісах, гірських масивах, морях, на луках, узбережжі водоймищ, у садах та парках, житлових та господарських спорудах.
     У сучасному світі велику негативну роль виконують зміни людиною природного середовища. Є тварини, які не виживають у зміненому середовищі й гинуть. Тому чисельність деяких видів у природі невелика.
-         Що робить людина, щоб зберегти тваринний світ? (Рідкісні види тварин охороняються в заповідниках, національних парках; види, які зникають, занесені до Червоної книги).
-         Діти, вам було завдання підготувати невеличку розповідь про улюблену тварину. Ми всім класом хочемо почути про них.
(Діти розповідають про тварин).

-         Чи важко малювати тварин? Зовсім ні. Треба тільки чітко уявляти якусь тварину. Художники-анімалісти намагаються передати не тільки зовнішній вигляд, а й характер, притаманний певній тваринці, передати її індивідуальність.
-         Якщо уважно придивитися до тварини, ми можемо знайти схожість з певною геометричною фігурою. Французький художник Поль Сезанн стверджував: «Усі предмети навколо нас вписуються в ті чи інші прості геометричні тіла».
(Учитель демонструє аплікації із зображенням тварин, виконаних за допомогою геометричних фігур).

-         Діти, які ви знаєте геометричні фігури? Коло, трикутник, квадрат, прямокутник, ромб тощо – це пласкі фігури.

-         Назвіть об’ємні фігури (циліндр, конус, куб, паралелепіпед, куля, піраміда).

-         Давайте спробуємо намалювати тваринок за допомогою геометричних фігур.
 (Свою розповідь учитель супроводжує малюванням на дошці).
V.   Постановка практичного завдання
        Розповідь учителя.
- Пропоную сьогодні на уроці намалювати улюблену тварину. Техніку виконання малюнка оберіть самостійно, але намагайтеся, щоб вона дозволила зобразити тварину якомога реалістично. Кожна жива істота найкраще пристосована до того природного середовища, у  якому вона мешкає. Риби – у воді, птахи – у повітрі, білі ведмеді непомітні на кризі, а тигр – у хащах джунглів. Намалюйте тварин в їх природному середовищі.
(Учитель демонструє дитячі роботи із зображенням тварин).

VI.   Виконання практичного завдання
       План виконання роботи.
-         Створіть ескіз для майбутньої композиції. Для цього на окремому аркуші в невеличкому розмірі ( не більше 10 см) спробуйте намалювати свій задум. Оберіть для майбутньої роботи формат.
-         Олівцем на аркуші паперу скомпонуйте зображення, перенісши його з ескізу.
-         Деталізуйте частини зображення, продумуючи деталі.
-         Виправте помилки в побудові та композиційному розміщенні частин зображення.
-         Підготуйте малюнок до подальшої роботи: зітріть усі допоміжні лінії, які  були  використані для побудови, зайві лінії.
-         Підберіть кольори, які б відповідали кольорам, задуманим в ескізі.
-         Працюючи акварельними фарбами, наносьте спочатку загальний тон на передній план і небо. Коли загальна тональність малюнка визначиться, переходьте  до роботи над зображенням  тварини. Намітьте загальний тон колірної плями й розпочинайте проробляння форми. Намагайтеся передати світло й  тіні не лише зміною кольору, але й дотриманням світло тональних відносин. Домалюйте деталі переднього плану.
VІI.   Завершення уроку
       Демонстрація виконаних робіт. Учні обговорюють створені ними композиції.(Аналіз «+» і «-«). 
       Узагальнююча  бесіда.
-         Отже, чи можна за допомогою геометричних фігур передати оточуючий світ? (Так).
-         Які геометричні фігури найчастіше використовуються під час зображення тварин?
  Домашнє завдання: виконати деталізацію творчої роботи.
  




1 комментарий:

  1. Вашій увазі пропоную урок,який провела на районному етапі конкурсу "Учитель року - 2014".

    ОтветитьУдалить